Naar fotopagina 'Koppen'


2019 - Mallemolen
2019 - Een uurtje rust
2018 - Bal van de Pompiers
2017 - Romeo en Juliet
2016 - De Klusjesman
2015 - Citytrip
2014 - 't Bolleke
2013 - Mosquito 269
2013 - Midzomernachtsdroom
2012 - Thuis
2012 - 't Kruiske Omhoage
2011 - Zwijg, kleine!
2011 - De duivelstoren
2010 - Van de brug af gezien
2010 - Robert, zijn lief en den Grooten Oorlog
2009 - Assepoester
2009 - Liefde half om half
2008 - De feeks temmen!
2008 - Ze zin doar!
2007 - Het Dagboek van Anne Frank
2006 - De Zaak Liedekerke
2005 - De Paradijsvogels
2004 - De ingebeelde zieke
2003 - Lente
2002 - Sneeuwwitje
2002 - De ontvoogding van de burger
2002 - Een vijand van het volk
2001 - Mannen onder 't mes
2000 - Geruchten
1999 - Tantes
1998 - De Caraïbische Zee
1997 - De Familie Tot
1996 - Eén vloog over het koekoeksnest
1995 - Het Feestcomité
1994 - De Bruiloft
1993 - Een vreemd koppel
1992 - Op leven en dood
1991 - Black Comedy
1990 - Stilte a.u.b.
1989 - De rekening van het kind
1988 - Maak plaats, Mevrouw
1987 - We gaan naar Benidorm
1985 - Een souvenir uit Liedekerke
1984 - Boeven en madeliefjes
1983 - Wie krijgt een baby?
1982 - Van de buren moet je 't hebben
1981 - Vijf is meer dan genoeg
1980 - Een schoonmoeder uit duizend
1978 - De klokkengieter
1977 - Haar andere man
1976 - Bemoeial
1975 - Hoogheid, uw kameel staat voor
1974 - Een beeld van een man
1973 - Geen uitkomen met het inkomen
1973 - Trouwen of betalen
Tantes

Affiche ©Jef Depaepe -- Klik om te vergroten (uit het programma) ... Er is natuurlijk de documentaire waarde: de uitbeelding van de toenmalige plattelandsaristocratie met haar typische moraal, en haar meedogenloze deugd-en geldcultuur. Maar om een evocatie van die historische realiteit was het ons in de eerste plaats niet te doen. Veel meer heeft ons bekoord, die diepere gelaagdheid waaruit we afleiden dat menselijke drijfveren maar weiniog veranderd zijn: geld en macht blijven immers nog altijd onze wereld beheersen. En Buyssens artistieke creativiteit en talant, om via herhaling, spiegeling en parallellisme zowel de toekomst als het verleden in het heden zichtbaar te maken: de toekomst van de nichtjes in het heden van de tantes, het verleden van de tantes in het heden van de nichtjes. Maar we beseffen ook: een roman kiezen als uitgangspunt voor een toneelstuk is riskant. Niettemin hebben wij geprobeerd om het episch karakter zoveel mogelijk naar theaterstructuren te vertalen. Zo streefden wij naar een zeker 'eenheid van plaats' en kozen voor een 'suggestieve enscenering'. Het scenisch 'huis clos', dat 'ontsnappen' onmogelijk maakt, is daar een voorbeeld van.. De fond krijgt een dubbele betekenis: enerzijds is hij een symbool voor het sociale en psychologische determinisme waaronder zijn binnenwereld gebukt gaat; voor de buitenwereld is hij anderzijds een symbool voor de rechtlijnigheid, de façade, het eergevoel of de fatsoennormen, waarmee de binnenwereld zich probeert overeind te houden. Ook de mis-en-place van tantes en nichtjes moet vanuit die suggestieve kracht begrepen worden... (Jef Depaepe)
Auteur
Cyriel Buysse
Toneelbewerking
Boudewijn Vander Plaetse
Speeldata
Op 16, 17, 23 en 24 april 1999 in Bellegem en op 5 en 6 juni 1999 in Nevele - Landegem
Regie
Jef Depaepe
Rolverdeling
Tante Clémence Griet Van Nieuwenhove
Tante Estelle Marijke Foulon
Tante Victoire Roos Courtens
Louis Dufour Jan Baert
Adrienne Cynthia Vansteenkiste
Clara Marijke Van Slambrouck
Edmée Christine Dubaere
Max Filip Deprez
Marie Lien Vanden Broecke
Raymond Hugo Lefebvre
Manse Gilva Vercampt
Edmond Verstratse Jef Biesbrouck
Evarist Verstratse Dirk Claerhout
dokter Marc Vanoutryve
"Tantes" in Nevele
Op zondag 11 juni werden fragmenten uit Tantes opgevoerd tijdens de Nevelse Sinksenfeesten "Nevele à la Buysse".





De Gebroken Spiegel en Scherven - Bellegem